2018-ban az European Federation of Implantology kampányt indított a parodontális tasak és a terhességi komplikációk körében.

A kampány egyik legfontosabb üzenete, hogy nem a terhesség alatt kell fogászati szűrésre menni, és elkezdeni a munkát, hanem még a fogantatás előtt! Amikor valaki gyermekvállalás előtt elmegy orvoshoz tanácsadásra, nézze meg fogorvos is. Van-e olyan fogászati problémája, ami a terhesség alatt gyulladást, vagy baktériumok szóródását okozhatja, aminek ma már kimutatott hatása van a magzatra, ugyanis a magzatvízben kimutathatók ezek a patogén baktériumok.

Ma már egyértelmű, hogy összefüggés mutatható ki a terhességi komplikációk, a koraszülés, az alacsony születési testsúly, a gyermek kognitív és motoros paraméterei és a terhes anya esetleges parodontális infekciója (fogágybetegsége) között. Természetesen terhességi komplikációknak egyéb rizikó tényezői is vannak: a szülő anya nagyon fiatal vagy idős életkora, az intrauterin és egyéb infekciók, dohányzás, drog- és alkohol fogyasztás, a többszöri terhesség, a korábbi koraszülés, stressz, cukorbetegség, az anya nagyon alacsony vagy magas testsúlya, a terhességek közötti rövid idő intervallum, az alacsony-szociális gazdasági helyzet stb.

Gyakorló fogorvosként mindennapos probléma, hogy nem a családtervezés előtt találkozom a kismamákkal, hanem már terhesen. Ezekben az esetekben sokszor csak ‘tűzoltást’ tudunk végezni, és ez a helyzet rengeteg dilemmát szül a kezelésekkel kapcsolatban. Ilyenkor nem tudunk röntgent készíteni, ezért sokszor ‘vakon’ dolgozunk, találgatunk. Egy kismamának sokkal megterhelőbb a kezelés, pl. nehéz olyan pozíciót találni, ami kényelmes a fogászati székben. Ha panasszal fordulnak hozzánk előfordul, hogy egy egyébként banális, rutin beavatkozást nem tudunk elvégezni, mert a kismama túl rizikósnak ítéli. Vannak esetek amikor nem mérlegelés kérdése a kezelés, pl. egy gyulladt fog eltávolítása egy kis műtét keretei között. Ilyen esetben nem csak adrenalin tartalmú érzéstelenítőt kell adnunk, hanem antibiotikumot, és fájdalomcsillapítót is.

Visszatérve a fogágybetegség témaköréhez, relatíve gyakori, hogy pácienseink nincsenek tudatában, hogy egy ínygyulladással és lassú fogágypusztulással járó, krónikus betegségben szenvednek. Sőt ugyanaz a fogkő mennyiség, ami korábban nem okozott esetleg feltűnő problémát, a terhességi hormonális változások miatt ínyvérzéssel járó ínygyulladást válthat ki. Ebben az esetben egy íny alatti, és feletti fogkő eltávolítással nagy biztonsággal tudjuk csökkenteni a panaszokat.

De a legfrissebb kutatások arra engednek következtetni, hogy a parodontális (fogággyal foglalkozó) kezelések sokkal hatékonyabbak lennének a terhességi komplikációk csökkentésében, amennyiben a fogantatás előtt végeznénk. A második trimeszterre a  parodontális baktériumok már elérhetik a  placentát és a foetust, és már elindíthatnak negatív folyamatokat.

Egy terhesség előtti fogászati szűrő vizsgálaton nagy biztonsággal meg tudjuk állapítani, ha van olyan szuvasodás, gyökércsúcsi gyulladás, bölcsességfog, fogágybetegség mely a terhesség alatt gondot okozhat, és még sokkal könnyebben tudjuk ezeket kezelni.

Fogászati garancia!

Mottónk, hogy az a fogászati munka igazán drága, amit kétszer kell elkészíteni, ezért mindig törekszünk a pontos, precíz munkavégzésre.